Berlin · Ferie · Storbys ferie

Forlænget weekend i Berlin

I sommers bestilte min veninde og jeg en tur til Berlin, vi trængte begge til en oplevelse sammen.

Så vi besluttede at det skulle være en storbys ferie, uden mænd og børn.
Her er lidt om de oplevelser som vi havde på vores tur til Berlin.

Torsdag aften boardede vi flyet til Schönefeld Lufthavn i Berlin.

Jeg har ikke været ude og flyve i, jeg ved ikke hvor mange år. Jeg kan godt lide vores kør-selv-ferier, fordi man kan lave stop i tide og utide hvis man ser noget som man gerne lige vil se.

Da vi landede sent torsdag aften, tog vi en taxa til hotellet som lå på Kurfürstenstrasse – og så var det bare i seng, så vi kunne få sovet lidt inden vi skulle på opdagelse i Berlin.

Fredag

Vi startede dagen med at finde et sted hvor vi kunne hente vores Berlin Welcome Cards, som sikrede gode rabatter og fri kørsel med busser og tog i de dage vi var der. Derfra tog vi videre til Alexanderplatz, som var et must at besøge.

Da ingen af os havde været i Berlin før, var vi ret spændte på hvad vi skulle se. Vi havde lavet lidt research hjemmefra med ting vi gerne ville se og havde booket en frokost i Tv-tårnet i Øst Berlin – en oplevelse vi var blevet anbefalet. Det var virkelig også alle pengene værd med både udsigt og mad!

Derfra tog vi videre gennem byen – og her var jeg bestemt ikke den bedste guide med et kort. Jeg prøvede virkelig at tyde kortet(!), men intet gav mening og vi endte med at finde google map frem for at finde den rigtige vej 😂

Næste stop blev Ritter Sport butikken – man skal ikke gå glip af at kunne købe chokolade 😅 Et smut forbi Berlin Dom, også videre ud af Unter den Linden til Madame Tussauds. Efter et kort besøg gik vi videre mod Brandenburger Tor, som vi så i solnedgangen – smuk oplevelse.

Vi så lidt flere seværdigheder (Reichstag og Kanzlerarmt) inden vi tog bussen mod hotellet for at finde noget aftensmad. Spiste på en  lille hyggelig restaurant tæt på hvor vi boede og da vi boede tæt på KaDeWe, måtte vi lige et smut forbi det inden aften sluttet med benene oppe på hotelværelset.

Lørdag..

..havde vi købt billetter til Berlin Zoo, vi måtte ind og se Pandaerne 🐼 Vi bruget 4 timer i zoo og deres akvarium. Det var utroligt at se hvordan de holder deres dyr, der er lidt forskel fra hvordan man gør det i Danmark. De har mange dyr som vi ikke har i Danmark, så hvis man kan lide at gå i Zoo er det bestemt et besøg værd.

Efterfølgende tog vi en tur til resterne af Berlin Murer ved Bernauer Strasse. Vi valgte at tage derfra og til Check Point Charlie, inden vi gik ud for at finde en Sushi restaurant, hvor vi fik sen frokost/ tidlig aftensmad.

Sidste stop blev KaDeWe igen – der var nogle som skulle have lidt gaver 😊 Vi endte med at gå omkring 15 km den dag, så vi var lidt brugte i fødderne da vi kom tilbage.

Søndag..

..var hjemrejse dag, og vi skulle tjekke ud inden kl. 12., da vejrguderne havde lovet regn i lovet af dagen, besluttede vi os for at gå til Mall of Berlin som ligger ved Postdamer Platz. Da vi gerne ville en tur igennem Tiergarten, blev vi enig om at stå af lidt før Postdamer Platz og gå igennem parken. Vi gik op til Siegesäule og hele vejen op til Brandenburger Tor igen.

Vi så lidt af den Sovjetiske Mindepark, Mindesmærket for Europas Jøder inden vi endelig nåede Mall of Berlin. Her traskede vi en times tid og fik købt de sidste gaver, inden vi tog til Berlin Hauptbahnhof, hvor vi senere skulle have toget fra.
Ventetiden på at komme hjem søndag var rimelig lang, fordi vi havde vores kufferter med, og skulle finde på noget at lave.

Et par erfaringer og oplevelser rigere i baggagen landede vi sent søndag aften i København og hverdagen kaldet lige om hjørnet igen.

Det er bestemt ikke sidste gang jeg skal til Berlin, der var meget mere at opleve, og jeg tror at jeg næste gang skal have min mand og børn med.

Tak fordi du læste med ❤️