Jobsøgning

What you feel is what you get!

Jeg har tænkt længe om jeg skulle skrive en blog om min rejse som jobsøgende.

Tilbage i 2013 valgte jeg mit fuldtidsjob fra, til fordel for et studie, deltidsjob og en verden af udfordringer og bekymringer.
Men lige så meget tiden med mine børn blev valgt til. Jeg har virkelig elsket at kunne have dem hjemme på forskellige dage og tage en hyggedag som så bed mig selv i røven senere, fordi jeg ikke fik læst eller skrevet en ansøgning.

Da jeg blev færdig i juni 2015, var jeg fortrøstningsfuld – jeg have lavet et stort research på hvordan et godt CV så ud og hvordan en god ansøgning skulle flettes sammen. Jeg skrev og skrev og skrev ansøgninger. Jeg kom da til et par samtaler – men det lykkedes mig ikke at komme videre derfra.

Jeg arbejdede heldigvis deltid ved siden af i Lagkagehuset som jeg havde gjort under hele mit studie, så jeg var ikke fuldtidsledig, og det hjalp mig med at holde motivationen oppe langt hen ad vejen. I efteråret 2015 tog jeg et 6 ugers selvvalgt kursus – her mødte jeg nogle super skønne og inspirerende mennesker.
Det er absolute noget af det bedste jeg har gjort!

img_2351

Jeg var i praktik efterfølgende, men vidste på forhånd at der ikke var noget job efter praktikken. Så jeg havde fuld fokus på jobsøgningen når ungerne var lagt i seng om aftnen.

Da jeg nåede 1. januar 2016, var jeg stadig ledig og jobsøgende. Jeg havde på det tidspunkt ikke været til nogle samtaler siden november, og jeg var godt frustreret over at jeg ikke havde noget fast arbejde. OG jeg søgte både vidt og bredt i forhold til arbejde, men lige vidt hjalp det.

Jeg besluttede derfor at tage et jobsøgningskursus gennem fagforeningen i januar/februar. Det var super fedt at møde andre mennesker som var i samme situation som jeg selv og havde brug for inspiration til jobsøgningen. Og udover en masse inspiration, fik jeg også et større netværk og nogle af dem taler jeg stadig en del med i dag 😊

Undervejs, mens jeg var på kursus, var jeg til samtale om en praktik med efterfølgende løntilskudsjob, som sluttede med et vikariat. Jobbet kom på det rette tidspunkt, da jeg i slut februar ikke havde flere supplernede dagpenge tilbage og med udsigten til at blive fuldtidsledig, var jeg ved at gå i spåner.

Jeg har virkelig ikke pralet med at det var et løntilskudsjob, for jeg synes helt ærligt at det er et pisse demotiverende ord at bruge.
Jeg lærte meget om mig selv, og stoppede lidt min jobsøgning og søgte kun lige det som jobcenteret krævede at jeg skulle. Men da det blev gjort klart at jeg ikke kunne blive fast ansat i slut september intensiverede min jobsøgning sig igen.
Jeg var nu mere målrettet i hvad jeg gerne ville, idet jeg savnede nogle ting som salg og kundekontakt i min stilling.

I november var jeg med en kollega en tur til Jobspeed i Københavns Erhvervshus, jeg fik et par kontakter i Københavns Erhvervshus, hvor jeg sendte mit CV til. Og derefter tog det virkelig fart. Mange af de jobs man finder der inde er praktikker med henblik på fastansættelse, løntilskudsjob og ordinære job.

Jeg var til samtale på mange forskellige stillinger, for jeg var også nået et punkt hvor jeg bare gerne ville have noget fast arbejde, så jeg begyndte at søge meget bredere end jeg havde gjort tidligere. Da jeg nåede december måned og jeg stadig ikke havde en kontrakt i hånden med et job 1. januar, blev min mand og jeg enig om, at det var okay at jeg ikke havde noget nyt da vi nåede januar 2017. Hele december var præget af sygdom og død på den private front, så vi havde mange ting på hjemmefronten som gjorde at jeg ikke havde overskuddet til at fokusere på min jobsøgning.

Alligevel plantede jeg et par frø til nogle samtaler i januar – så jeg blev enig med mig selvom at jeg havde noget nyt arbejde snart, jeg vidste bare ikke hvor og fra hvornår.

Januar 2017 begyndte derfor med et nyt mindset. Jeg stressede ikke over at jeg ikke havde noget job, for jeg var overbevist om at det nok skulle komme, så jeg havde fuld fokus på at søge job. Jeg stod op og gjorde mig klar til at gå ud af døren hverdag, som da jeg havde et arbejde.
Min nye arbejdsplads var bare det lokale bibliotek, Lagkagehuset og andre steder som havde en plads og netværk til mig, min computer og min fokuseret jobsøgning.
Jeg startede med at ændre mit CV igen – men denne gang var det som om, jeg havde knækket koden til hvordan jeg gerne ville have at det skulle se ud.
Og så havde jeg fået den bedste sparring omkring mit CV, af en bekendt i mit netværk. Jeg er dybt taknemmelig, for det har virkelig været godt at få feedback på det som man sælger sig selv på. SÅ det vil jeg klart anbefale at man får, når man er gået lidt i stå med sin jobsøgning som jeg.

img_0493

Mens jeg søgte job i januar, oplevede jeg, at ikke blot mit mindset var mere fokuseret på at lande et job, det var den energi jeg sendt ud og lagde i mine ansøgninger også. Når jeg læste mine ansøgninger igennem, kunne jeg mærke min egen energi – det har jeg kun prøvet et par gang før i mine mange ansøgninger, men det var også dem jeg kom til samtale på – og det var det samme som skete nu.

I mit januar, efter jeg havde været til 2. samtale hos Eniro og 1. samtale på en midlertidig stillig i Lagkagehuset sammen dag, blev jeg tilbudt ansættelse hos Eniro. Jeg sagde ja til den, for jeg kunne på alle måder mærke at det var et godt match – det var en langt bedre oplevelse end tidligere, hvor jeg havde mødt en teamleder et par år tidligere, som jeg ikke kunne med – men det er en helt anden historie.

Med hele min jobsøgningsrejse på 1,5 år bag mig, kan jeg se, at jeg langt hen ad vejen ikke havde hverken fokus eller energien med mig. Den energi jeg lagde i mine ansøgninger og mit CV var slet ikke lige så positiv som da jeg var nået til januar i år.
Så jeg vil våge at påstå, at det at finde det rigtig job og få det, handler om dine følelser inden i, den følelse du har når du er til samtale, og den energi du lægger i både ansøgning og CV. Og VIGTIGS, at du har nogle af de kompetencer som virksomheden sørger i stillingen!

Mange erfaringer klogere og en stor udvidelse af mit professionelle netværk, har jeg med ro i sindet fundet et sted jeg synes jeg skal være nu – jobbet er sjovt, hårdt, spændende og kan udvikle mig personligt. Og kollegaerne er super søde og gode til at hjælpe når man har spørgsmål.

Til dig der stadig er på jagt efter dit drømmejob eller måske bare et nyt job, så hold modet oppe selvom du får afslag – 1, 2, 5, 10 eller rigtig mange lige som mig. Der er et job derude til dig og når du lander det rette sted, kan du mærke det.

Tak fordi du læser med.

/Christina

Leave a Reply

